Äntligen!

Äntligen har jag hamnat framför en dator där man kommer in på blogg.se!

Mycket har hänt sen jag skrev här sist..

Vi har varit två härliga veckor i Grekland!
Vi landade mitt på söndagen på ö:n Samos, en ö som ligger ganska när Turkiet.
Från flygplatsen åkte vi till den större staden på öns ovansida. Där bodde vi i två nätter på ett hotell som låg en liten bit ovanför själv staden.
Där vi var där var det väldigt lugnt, men de blir säker mer drag när säsongen kommit igång lite mer.. Fanns många krogar som såg jätte mysiga ut men som inte hade öppnat ännu, lite tråkigt men de gjorde inte oss allt för mycket eftersom vi var på en sol och bad semester.

Efter de åkte vi till Ikaria, en ö som ligger lite till vänster om Samos in mot fastlandet.
Dit åkte vi färja och de var nog en av de värsta båtresor jag har gjort. Inte så att man var rädd att de inte skulle gå bra, men de blåste och vågorna var riktigt höga och alla mådde väldigt illa! Sen så var de jätte kallt och slutet av resan satt vi tysta, ihopkrupna och försökte hålla kvar värmen i kroppen..

Även där bodde vi kvar i två nätter, på ett hotell nära hamnen som hade jätte snälla och hjälpsamma ägare.
Åt på den klart bästa restaurangen den först kvällen!

Jag beställde pizza och de måste ha använt sej av en hel ost när de gjorde i ordning den, men tog en bil och efter någon sekund kunde man knappt se vart man hade tagit biten för osten hade flutit ut och täckt upp hålet. Låter kanske inte så gott, men de var de!

Andra dagen hyrde vi en bil och gav skulle köra runt lite och upptäcka ön.
Jätte vackra utsikter men lite läskigt att åka på de smala vägarna där de inte fanns något emellan vägkanten och stupet som bara blev djupare och djupare ju högre upp på berget vi kom. Är grymt glad att jag slapp köra, men Vickan klarade de jätte bra..

Den kvällen gick vi lite in i staden och hamnade på en riktig grillrestaurang. De två männen som jobbade där kunde ingen engelska och pratade därför grekiska med oss, men de gick bra och vi förstod varandra ganska bra. De ända problemet var att de Vickan ville ha var slut, när hon ville veta vad som fanns så drog de med henne in i köket och visade henne så att hon fick välja vad hon ville ha. Riktigt roligt!

Dagen efter åkte vi tillbaka till Samos, de tycktes vara omöjligt att åka från ö till ö eftersom alla resor utgick därifrån. Så då tog vi oss till den nedre delen av Samos där vi bodde en natt i en jättemysig men lite turistig stad på ett hotell där den grekiska ägaren kunde svenska eftersom han hade bott i norden 14 år av sitt liv.

Dagen därpå tog vi en katamaran ner till Kos, de gick fort och kändes typ som en blandning mellan att åka buss och flygplan.

Väl på Kos tog vi bussen från Kos Town till andra sidan, till en väldigt lugn stad där de flesta turister var britter.
 Där hyrde vi en liten lägenhet i tre nätter av en jätte söt tant. Vi hade ett äldre brittiskt par som bodde vägg i vägg med oss som var trevliga, de bodde där hela sommaren och gjorde nog inte mycket annat på dagarna än att spela spel och tog promenader i solen. På dagarna gjorde vi inte mycket annat än att sola och på kvällarna tog vi promenader längst stranden och pub-gatan.

Sen åkte vi tillbaka till Kos Town, staden där alla turister från norden tydligt höll till!
De var svenskar överallt, jobbade på restaurnager, hade affärer, pluggade på barskolor, ÖVERALLT! Inte riktigt vad jag gillar på min semester, men de gick bra när de bara var tre nätter.

När vi kom ner på stranden så pratade genast alla svenska med oss, vi låg på två olika ställen.
Ena var några svenska killar som hade startat en strandbar bara över sommaren och de andra var en barskola där eleverna turades om att jobba.
 Jätte trevliga allihop och kvällen då Sverige spelande mot Grekland såg vi andra halvlek på skolans bar.
Under första halvlek satt vi mitt i en äkta grekisk restaurang. Vi satt mitt i vid vårt lilla bord med våra Sverige tröjor och runt omkring satt grekerna och skrek..
Efter vi hade vunnit gick vi tillbaka till restaurangen men då låssades de inte om oss, som att de inte såg at vi stod där och flina :D

När vi kände oss klara med Kos tog vi katamaranen tillbaka till Samos och spenderade de sista nätterna i den söta lilla staden, men den staden verkade inte alls lika turistig efter att man varit på Kos..

När vi kom i land och var på väg att leta hotell så mötte vi en gammal man som sa att han hyrde ut ett rum med tre bäddar som inte var så dyrt. Han övertalade oss att iaf titta på rummet och om de var något vi inte ville ha så behövde vi ju inte ta det.

De var ett rum som låg på tredje våningen, sista trappan var en spiraltrappa, som var både smal och brant. Men väl uppe så tyckte vi jätte mycket om rummet, takvåning med lite vinterstugs- känsla, med trätak där bjälkarna var synliga. Sen fanns de ju även kylskåp vilket är ganska sällsynt och guld värt! Så vi tog det.

De sista dagarna spenderade vi som alla andra dagar, på stranden. Den här stranden var väldigt överbefolkad, men restaurangen som hade solstolarna bjöd på slurpies varje dag. Sen var detta lätt det bästa badstället på hela resan, de var en jätte skön sandbotten och klart vatten.

Sista kvällen kunde ju ha slutat lite bättre, kunde vel åtminstone ha blivit 1-1...

Men nu har jag ju även varit hemma och jobbat i två veckor efter semestern.

Så jag har hunnit med en grillkväll med jobbet, riktigt roligt, jag och två andra var nog mest roliga ;P

Sen har de ju även varit midsommar. Den helgen hade vi 10 st amerikanare här, släktingar på något underligt vis. Så de var fullspäckade 4 dagar med dem, vi gjorde och såg nog så mycket som man kan på 4 dagar. Själva midsommarn spenderade vi på Jamtli och åt lunch på Hov.
På kvällen var jag, Anna, Johan, Anki, Nisse, Stina och hennes kille uppe hos Nisse och hade trevligt.

Men nu orkar jag inte skriva mer och om de är någon som har orkat läsa ända ner hit så gissar jag på att även ni är lite less nu..

Så de blir kanske mer en annan gång..